Alla inlägg under december 2008

Av rapphönan - 31 december 2008 14:36

Gott slut på 2008 önskar jag er alla!

Här är det kallt, solen skiner, håller snart på att gå ner. Det städas och mat förbereds inför kvällens firande. Den 3,5 årige sonen sov till 10.30 idag! Kanske visste han att det behövs om man ska orka vara upp till midnatt..


Ha en riktigt bra nyårsafton så hörs vi nästa år!

Av rapphönan - 23 december 2008 12:58

God Jul till er alla!

Var rädda om varandra och er själva i julfirandet!

Nu ska jag kolla skinkan!


Av rapphönan - 22 december 2008 12:58

Nu har jag fått nytt jobb. Yngste sonen har fått öroninflammation. Blir spännande att se om vi kommer oss från gården med (den j---a) volvon. Slask, is och +grader....

Snart är det jul och tomten förväntas komma. Vilket han med stor sannolikhet gör till dessa snälla barn.

Så i januari börjar en ny fas i mitt liv.

Ha det gott, igelkott!

God Jul till er alla från oss alla!

Av rapphönan - 19 december 2008 21:01

Så kan det ju faktiskt vara ibland. Men två små söner som rosslat och snorat så kanske modern trillar dit. Halsen känns idag rosslig och huvudet värker. Har trotsat detta och gjort en sista julhandlingstur till den större staden "stays long".


Blev erbjuden jobb idag och har tackat ja. Men löneförhandling och annat ska försåss bli klart innan vi säger hej!


Nu är det fredag och jag ska lägga mig framför tv:n en stund innan sömnen kommer tuffande....


Tuff i decembernatten!

Av rapphönan - 18 december 2008 22:45

Igår gick luften ur mig. Trots att jag haft ovanligt mkt tid att förbereda och fixa inför julen så känns resten just nu mig övermäktigt......


Är det just för att det är jul? Eller är det för att tempot varit för högt? Svaret lär aldrig bli helt solklart.


Just nu vill jag bara ligga i soffan och sappa. Jul blir det ju hur man än gör. Fast julklapparn bör slås in, åtminstone till de rara små barnen. Skinkan är godast kokt. Laxen gravad. Sillen inlagd.  Knäcken kokt. Och varje år säger vi att nu ska vi försöka göra nåt nytt, spännande som verkar gott. Och sen räcker liksom inte orken och inspirationen till. Köttbullarna med smaka av ingefära och vitlök ligger färdiga i frysen. Lussebullar finns det kvar några liksom pepparkakor och en del andra kakor. Löjrom ska det åxå finnas av i frysen. Nu kom jag ihåg att jag ju har handlat leverpastej, sylta, cheddar, edamer, skinka och julmust. Vi kommer inte att svälta ihjäl!


Glögg har vi i överflöd efter vårt glöggkalas. Så kom gärna över på lite glögg och pepparkakor. Lite ost finns det åxå kvar.


Dessutom känner jag mig ovanligt stadd vid kassa. Trots att jag är arbetslös sen en månad. Fick tillbaka på skatten. Semesterdagar som ej tagits ut på slutlön som betalades ut i förra veckan! Och i förrgår fick jag ersättning för sveda och värk från Folksam på min olycksfallsförsäkring, för min brutna arm. Vi får se hur länge det räcker och om jag får nån a-kassa eller om jag varit sjukskriven för mkt för att min arbetade tid sak räcka till. Puss på dig Fredrik Reinfeldt!!!


Ni som bara smygkikar på min blogg, skriv en kommentar och våga ge er tillkänna!


Suss gott!

Ego

Av rapphönan - 17 december 2008 22:07

Hur säljer man sig själv och verkar samtidigt väldigt trovärdig och seriös som person? Tror aldrig jag riktigt kommer att få den förmågan.....

Kan man verkligen vara sig själv fullt ut på en anställningsintervju? Jo, om allt känns 110 % rätt och personerna som intervjuar likaså...?!


Idag lyckades jag i alla fall få ur mig det jag ville förmedla. Dock på mitt eget lilla vis, förståss. Jag är den jag är och funkar inte det så funkar inte det. Fast jag kan ju visa upp mina goda sidor istället för mina något kantiga. Eller? Är jag för gammal för det? :)


Satsa på dig själv men tänk på andra. Om jag alltid sätter andra i första hand kan jag då förverkliga mig själv? Måste vi förverkliga oss själva? Blir min familj lyckligare för att jag alltid sätter dem först? En självförverkligad och lycklig mamma är det en bra eller dålig mamma?


Hur gör ni andra ute i etern? Hur tänker ni? Vilket kanske är det primära. För hur vi än tänker blir det kanske aldrig riktigt så vi handlar?...

Provicera mig så jag får tänka lite mer med min understimulerad hjärna!!


Nu ska katten ha p-piller (trots att det blev så fina och glädjespridande kattungar..)


Är fullmånen över, så vi kan sova gott i natt?

Studera rapphönsfärgade höns och säg vad ni tycker sen.


Av rapphönan - 15 december 2008 22:56

Insåg nyss när jag skrev ett mail att jag nog lider av mental och social understimulans i multum just nu....


Har varit på kurs i helgen och lagt in mitt veto alldeles för mycket, tycker jag efteråt. Men mina tankar har ju snurrat runt och jag har funderat en del över detta med hästar och hästhantering. Vilket jag faktiskt åxå tycker att jag trots endast 9 år som hästägare, har lärt mig en del om. Fast jag måste lära mig att vara lite mer ödmjuk..... i mitt sätt att uttrycka mig..... Ni som är födda under samma stjärna: - Kan vi det?


Kom just ihåg en märklig episod... En läkare som sa: Ja, men är du skorpion så är det klart att du vet vad du talar om och har rätt...


Hörde nyss uttrycket: -Vill du ha rätt eller vill du vara lycklig? Tankvärt.


Och hur kan det komma sig att man kan tycka att bedömma hästars exteriörer och gångarter kan vara så j-a roligt? Ja, just roligt! Men det är det. Som tur är är jag inte ensam som ligger vaken halva nätterna och studerar stamböcker och annat matnyttigt...... Ingen nämnd och ingen glömd. Fast de jag mest känner mig förenad med är något äldre gentlemän (äldre än mig).


Nu ska jag ta hingskatalogen och gå till sängs.


Sov gott!

Häst- och hönsfantasten (vilket man åxå lätt kan snöa in på... men det tar vi en annan gång :))

Ovido - Quiz & Flashcards