Alla inlägg under februari 2009

Av rapphönan - 20 februari 2009 23:35

Så har jag då insett att man inte längre är odödlig....

Min fars sambos dotter på 50 år fick en större hjärnblödning i början av veckan. Människor som är yngre får hjärtinfarkter och stroke. Andra ramlar ner från tak eller kraschar med bilen. Så hittills har jag klarat mig bra ;)


Men mitt hjärta slår dubbelslag, jag är andfådd (trodde det var allergi och astma, vilket det kanske är.), har ont över bröstet ibland (bröstrygg och revben säger jag då), har tidigare vid ultraljudsundersökning haft ett något stort hjärta (inget att bry sig om), läkare har för ca 15 år sedan hört blåsljud (hon hörde säkert fel). Men nu fick jag dubbelslag på dagtid och inte bara på kvällarna när jag ska sova. Dags att ta tag i saken. Så nu ska hjärtat kollas upp mer. När läkarbesöket väl var gjort så kände jag mig mycket friskare och piggare. Så oron gör ju inte saken bättre. Inte heller Mullika på vårdcentralen... men det tar vi en annan gång. Det finns ju andra vänligare och mer förstående personer!


Kämpa för det goda istället för mot det onda!


Helgens kurs började lite trögt. Kände mig nedtryckt i skoskaften av en av kursledarna. Jag var ringrostig och den jag fick gå tillsammans med och titta på häst uppfattade sig själv som rejält duktig. Men skam den som ger sig. Jag vet ju att jag kan en del och det ska så bevisas!


Och tänk så här snart en vecka efteråt så inser jag att jag lärt mig mycket, jag har en viss talang, det är jäkligt svårt, men vansinnigt roligt! Jag vill bara lära mig mer!!! Hur jag nu ska hinna med det, när livet är alldeles för kort?


Dessutom vill jag börja träna yoga, tai-ji, pilates, dansa och förståss utbilda mig mer i hästeri och ridterapi... Synd att man måste sova och jag nog mer än medelsvensson.


Köpte en spikmatta igår och nu ska jag gosa lite med den.... det ni!


Av rapphönan - 9 februari 2009 22:36

Nu är det choklad och rödvinstid igen. Tänk vad tiden går fort! Dessutom fullmåne insåg jag idag när jag åkte hem och månen den fina lyste upp vägen, stor och rund och grann. En förklaring till att jag sovit lite väl lite sista två nätterna. Hoppas sova lite bättre inatt efter ett glas rödvin...


Varför måste alltid läkare ha rätt och få känna att de bestämmer. Är det just det som gör att de blir just läkare? Givetvis inte alla, men det är ett återkommande tema i mitt umgänge med läkare. Och jag utgår från tesen: "Det är inte mig det är fel på" :) Tro nu för Guds skull inte att jag inte är självkritisk. För det är jag alldeles för ofta. Och ska försöka ändra på detta åtminstone i vissa avseenden.


Suss gott i månskenet!

Av rapphönan - 8 februari 2009 20:40

Hu vad det har snöat. Hoppas det lugnar ner sig till imorgon och att vägarna är plogade!


I går provade jag att baka vetebullar med både vanligt vetemjöl och dinkelmöjöl..... det blev stenhårda ojästa degbullar!


Vet ej om det var kombinationen av för varmt degspad, för mkt mjöl, dinkel och för lite jäst till dinkelmjölet. Men resultatet blev katastrofalt!


Idag tog jag och pojkarna nya friska tag. Bakade med bara dinkel och med ett recept på dinkelpaketet. Det var dubbelt så mkt jäst som i gårdagens deg. Och resultatet blev faktiskt riktigt bra.


Nån annan som provat på att baka bullar på dinkel?


Succesivt hoppas jag att det blir mer ekologiskt, mer dinkel, mer GI och mer nyttigt i det stora hela i vad familjen stoppar i sig...


Nu är jag jättetrött! Vore skönt att vara utvilad en söndagkväll. Men nu ser jag fram emot att åka på kurs till helgen.


Av rapphönan - 4 februari 2009 22:47

Vilken mat äter du ofta?

Pasta med div tillbehör. Men sällan billig pasta utan har vissa krav på den...

När du är på kalas är du personen som sitter, eller hjälper du att duka av.

Beror alldeles på vad det är för kalas, om jag känner värden /innan väl eller om jag är vilse. Har jag med mig barnen så är det inte alltid så gott om möjlighet att hjälpa till....

Var sitter du helst när du bloggar?

På jobbet :) Nej jag sitter hemma vid den gamla datorn på en gammal kontorsstol.

Köper du ofta TRISS?

Nej, men det går i perioder. Brukar köpa när jag är ute och reser oftast med tåg. Reser inte så ofta nu för tiden. Men då och då fallar andan och förhoppningen på..

Vilken stad eller land har varit din bästa semester?

Har knappt varit på semester de senaste 10 åren. Transibiriska järnvägen och Kina är nog det mest fascinerande resa jag gjort och skulle gärna vilja göra om innan det är för sent. Dock med annat ressällskap idag.

Vilken tv kanal tittar du mest på?

Tv4 samt svt1 och svt2 och barnen tittar på svtB. Kunskapskanalen är en fälla att fastna i om man har möjligheten...


Eftersom jag inte har så många bloggvänner så har jag ingen att skicka vidare till :(  Vad ska vi göra åt detta, Elaina?


Nu ska tvätt hängas upp. Sen ska även mamman i familjen gå till sängs. Vi hoppas att de öroninflammationssjuka barnen mår bättre och är piggare imorgon, liksom den krassliga pappan. Imorgon ska jag gå på revy och beskåda min svägerska mm.


Sov gott i vinternatten!


Av rapphönan - 3 februari 2009 20:35

Båda sönerna äter sedan idag antibiotika då de har fått öroninflammation. Hade det inte runnit (tunnt och genomskinligt) ur den större sonens öra igår kväll när vi skulle somna hade vi inte märkt det. Om det t ex kommit under natten. Båda klagade över ont i örat på söndag em och natt. Men sen har det inte varit så ont i öronen. Maken är krasslig och har ont i halsen och är hes. Så jag är den enda som inte trillat dit än så länge. Måste vara frisk till näst nästa helg, då jag ska på kurs.


Så gick det med vår simskola...... Samma sak ifjol. Då hade den lilla öroninflammation på våren när vi gick simskola.


Har sett utmaningen Elaina men jag orkar nog inte riktigt anta den ännu. Hoppas jag kommer dithän....


Nu ska ordnas inför kvällen. Barnen har nyss somnat. Jag har inte ätit middag..... Har klippt mig och gjort mig fin.



Ovido - Quiz & Flashcards